Dat zeiden Feike Sijbesma (DSM), Gerard Kleisterlee (Philips) en Hans Wijers
(AkzoNobel) tijdens een interview op de Dag van de Belegger van de
Vereniging van Effecten Bezitters (VEB), vrijdag 27 november.

Volgens Sijbesma hebben de kredietcrisis en de recessie de strategie van het
Limburgse bedrijf niet veranderd. "Maar we komen wel anders aanzeilen",
zei hij. Aanpassingen waren nodig om op koers te blijven. Niettemin ziet
Sijbesma dat de recessie ook voor DSM bepaalde kansen biedt.

Grote kansen
"Voor het eerst in de geschiedenis maken we een recessie mee waarin de
aandacht voor milieu en duurzaamheid niet afnam, maar juist toenam – en nog
steeds toeneemt. Tot nu toe was het zo dat er minder aandacht was voor die
onderwerpen tijdens recessies. Dat kreeg minder prioriteit dan het op korte
termijn weer winstgevend maken van bedrijven. Maar duurzaamheid en milieu
krijgen nu juist meer aandacht." En daar profiteert DSM van, met zijn
specialistische halffabrikaten die ook van toepassing zijn in industrieën op
milieu- en duurzaamheidsgebied.

Ook Philips merkt dat, zei Gerard Kleisterlee. Volgens de topman profiteert
Philips bijvoorbeeld van de vraag naar energiezuinige verlichting. Ook de
nadruk van het kabinet op schonere energie en het feit dat duurzame energie
in de toekomst eveneens duurder zal worden, zal Philips gaan helpen. "Bedrijven
zullen hierdoor willen besparen op de energiekosten uit verlichting",
voorspelt Kleisterlee.

Goedkoper kopen
Maar de recessie bood Philips ook andere voordelen. Zoals goedkopere
acquisities. "Wij hebben onlangs het Italiaanse Saeco gekocht, dat
espressomachines maakt. Wij hadden Saeco al langer op onze radar maar we
vonden het toen te duur. Dankzij de crisis werd het goedkoper. Dus daarbij
heeft de crisis ons geholpen", zei Kleisterlee grijnzend.

AkzoNobel paste net als Philips en DSM de al eerder uitgestippelde strategie
niet aan, maar "radicaliseerde" die wel, stelt topman Hans Wijers.
Sowieso al geplande aanpassingen en hervormingen - mede als gevolg van de
integratie van het overgenomen ICI - werden "verdiept en versneld
aangepakt". Wijers ziet eveneens dat de recessie ook kansen bood, maar
gaf daarbij geen specifieke voorbeelden. Maar AkzoNobel is dan ook nog
steeds hard bezig aan de afronding van de ICI-integratie, en stopt daar veel
energie in.

Het Verre Oosten
De drie CEO's verwachten veel van de opkomende markten, in met name Azië.
Gerard Kleisterlee merkte op dat met name de economieën van China en India
ook tijdens de recessie een niet aflatende groei vertoonden. Die groei wordt
gestuwd door investeringen in nieuwe gebouwen, bedrijven en
overheidsdiensten, waarvoor producten als verlichting nodig zijn. Ook de
gezondheidsector groeit als kool en daar profiteert Philips van.

Van India verwacht Kleisterlee eveneens veel, omdat volgens hem de
middenklasse daar steeds meer uitdijt. Dat betekent dat er steeds meer
mensen met een hoger besteedbaar inkomen zullen zijn, die hopelijk
consumentenproducten van Philips gaan kopen. "Op dit moment halen wij
30 procent van onze omzet uit Azië. Ik verwacht dat dat over vijf jaar 50
procent zal zijn."

Niet alleen maar 'halleluja'
Sijbesma ziet DSM ook meeliften met de naar verwachting aanhoudend sterke
groei van China en India. Maar zowel hij als Hans Wijers plaatsen
kanttekeningen bij het Aziatische succesverhaal.

"China heeft over twintig jaar een geweldig probleem dankzij de één
kind-politiek", voorspelt Sijbesma. "Japan en Europa worden nu al
getroffen door de vergrijzing, Japan nog het meest. Dankzij de
geboortepolitiek in China zijn er vooral mannen geboren. Dat zal over
twintig jaar grote problemen met zich meebrengen." Problemen waar ook
in China actieve bedrijven mee te maken zullen krijgen.

Wijers waarschuwde voor twee problemen in met name China. "In China zal
er een transitie komen. Minder op export-gerichte investeringsgroei en meer
gericht op groei door consumentenuitgaven. De groei zal daardoor anders en
minder worden. Ten tweede is er tot nu toe geen enkel voorbeeld van een land
dat ieder jaar 10 procent groei kon realiseren. Daar komt een keer een einde
aan." En dat einde zou wel eens hard aan kunnen komen, denkt Wijers.

Niet naar Amsterdam
In een korte discussie over het nut van het verplaatsen van hoofdkantoren,
zoals AkzoNobel onlangs nog deed door naar Amsterdam te verhuizen, gaf Feike
Sijbesma aan dat zijn DSM gewoon in Limburg blijft. Hij snapt het nut van
Amsterdam wel, maar ziet te veel beren op de weg.

"Het is in Amsterdam nogal druk", zei hij. "Al die files... Je
bent eigenlijk de hele dag bezig Amsterdam te omcirkelen." Bovendien is
hij er niet van overtuigd dat het voor DSM benodigde talent alleen in
Amsterdam of de Randstad te vinden is. "Wij hebben inmiddels
medewerkers die in Brussel, Düsseldorf en Keulen wonen", zei hij. "Daarvoor
hoeven we dus niet naar Amsterdam."

AkzoNobels Wijers kijkt daar iets anders tegenaan. "Juist vanwege het
steeds meer internationale karakter van AkzoNobel is het goed dat we in
Amsterdam zitten, zo vlakbij de hub Schiphol." Met het grote Britse ICI
erbij is het gemak van internationale connecties belangrijker geworden. "Het
is maar goed dat jullie van DSM niet naar Amsterdam komen, hoor. Dan worden
die files tenminste ook niet langer."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl